Kan en ny eksportaftale hjælpe på væksten til vækstmarkederne?

Regeringen plus diverse har indgået en eksportaftale med fokus på at øge Danmarks eksport til 10 vækstmarkeder: Brasilien, Rusland, Indien, Kina, Indonesien, Mexico, Sydafrika, Sydkorea, Tyrkiet, og Vietnam. Indholdet af aftalen til 70 mio kroner er:

– 24 mio. kr. til fælles eksportfremstød i samarbejde med erhvervsorganisationer mv.
– 22 mio. kr. til særlig indsats for små og mellemstore virksomheders eksport
– 6 mio. kr. til lokal markedsrådgivning af danske virksomheder om eksport og finansiering
– 18 mio. kr. til Invest in Denmarks indsats for at tiltrække investeringer fra vækstøkonomierne

Du kan læse mere om aftalens indhold på Udenrigsministeriets hjemmeside samt i denne artikel.

Nye eksportinitiativer er altid velkomne og vil formentligt kunne bidrage til den danske vækst. Jeg er helt enig i at øget dansk eksport til vækstøkonomierne er nødvendig for kunne bibeholde en langsigtet dansk vækst. Men jeg har dog også nogle bekymringer ift. eksekveringen og deraf følgende effekt af en sådan aftale. Denne aftale kan få rigtig stor indflydelse på danske virksomheders vækstmuligheder, men initiativerne skal implementeres korrekt og man skal konkret se på de udfordringer, som danske virksomheder har på vækstmarkederne. Detaljerne i aftalen foreligger ikke pt., og det er svært at udlede hvad pengene konkret skal bruges til. Men overordnet set ser det fornuftigt ud.

Eksportfremstød kan være rigtig fint, men det gælder jo som om at finde de rette virksomheder, der kan deltage. Ikke alle virksomheder er klar til at dedikere ressourcer til eksport. Samtidigt er det jo også nødvendigt at indså, at ikke alle danske virksomheder er gode nok. På vækstmarkederne konkurrerer man ikke bare med lokale virksomheder, men med nogle af de bedste internationale virksomheder. Disse eksportfremstød skal planlægges ordentligt med et fokus på et konkret behov samt at danske virksomheder er konkurrencedygtige på netop det område.

At små og mellemstore virksomheder skal øge deres eksport er rigtig godt. Men jeg er ikke sikker på fokus nødvendigvis skal være på patentregler og markedsanalyser, som Pia Olsen Dyhr bl.a. foreslår. Det som jeg mange små og mellemstore virksomheder mangler er ressourcerne samt ikke mindst eksport-klare ydelser. Desuden er det nødvendigt at få den nødvendige lokale viden, erfaring og netværk. Så måske fokus også skulle være på at få danske virksomheder til at gøre sig eksport-klare? Eksport til vækstmarkederne især i Asien, er ikke bare lige til.

Men jeg er spændt på at se hvordan initiativerne blevet konkret udformet. Eksekvering er nøglen her. Det hjælper ikke at kaste 6 millioner efter folk som ikke har erfaring med de lokale forhold, at kaste 24 millioner efter eksportfremstød som handler om at spise god mad og drikke lokal spiritus eller at kaste 22 mio. efter markedsanalyser som er komplet ubrugelige.

2 responses to “Kan en ny eksportaftale hjælpe på væksten til vækstmarkederne?

  1. Jeg er ikke erhvervsleder, men synes, eksportaftalen mest ligener en skøn blanding af planøkonomi og efterrationalisering.

    Planøkonomi tænker jeg, fordi regeringen påtager sig bl.a. markedsføring, som normalt hører til virksomheders opgaver, og udpeger indsatsområder for private virksomheder. Det er trist, dansk erhvervsliv er mere interesseret i statsstøtte og lavere offentlige udgifter end egne virksomheders drift og fremtid.

    Efterrationalisering tænker jeg, fordi eksportaftalen går ud på indsats specielt mod markeder, som i forvejen er kendte vækstsmarkeder, endda delvis motiveret med, Danmark er bagud i forhold til lande, vi gerne sammenligner os med. Det ligner mest et forsøg på at få en del af en kage, andre er ved at sætte til livs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *