Online handel i Indien

Som jeg tidligere har skrevet, så stiger indernes interesse i online handel (e-commerce) – og jeg vil i dette indlæg uddybe dette lidt.

Antallet af  indiske online shoppere vil i 2013 runde 13 millioner – en vækst på 30% siden 2012. De to mest populære kategorier blandt disse er forbruger-elektroning samt tøj & tilbehør efterfulgt af bøger og skønhedsprodukter.

Eksempelvis bliver der hos ebay Indien hvert minut solgt noget mobil tilbehør,  hvert andet minut solgt en mobiltelefon  hvert tredje minut der solgt et stykke tøj, hvert femte minut et ur og hvert syvende minut en bog. Dette er blot hos ebay Indien, som absolut ikke er en af de største spillere i Indien.
Online handlen tager også en større og større bid af den generelle detailhandel (som ellers oplever vækst på ca. 10% årligt). Eksempelvis er Indiens ledende online tøjbutik Myntra på jagt efter de største fysiske tøjbutikker.  Myntra vil i marts 2014 formentligt ramme 200 millioner dollars i omsætning.
Det anslås at det samlede indiske marked for tøj og tilbehør vil vokse til 100 milliarder dollars i 2015. Dette er en kage, som Bestseller allerede forsøger at få fingrene i.
Også velkendte Rocket Internet er i gang i Indien og har fokus på online handel. De forsøger med alle midler at få deres Jabong til at blive markedsleder. Jeg kan generelt anbefale denne artikel for et godt overblik om kampen om den indiske online tøj-køber.

Der er også plads til nicher indenfor online handel. En af mine gode venner har startet en online butik med salg af officielt og originalt merchandise – og har gjort det til en god success. Du kan besøge BombayMerch her. Og der opstår flere og flere mindre niche-butikker, som forsøger at få en fod indenfor. Disse fokuserer naturligvis på forskellige segmenter, hvilket de større også gør. Flipkart har en meget generel målgruppe, hvor Myntra især forsøger at ramme de yngre.

Jeg vil undgå for mange gentagelser, men en af de store udfordringer omkring betaling og kundesupport. Kontantbetaling er stadig den mest populære betalingsform og samtidigt er den indiske forbruger noget kritisk, og der kommer mange returvarer.

Det er en fornøjelse at handle online i Indien. Det er nemt at være forbruger og leveringerne foregår som oftest upåklageligt (især hvis man har en til at modtage pakken).

 

One response to “Online handel i Indien

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *