Indspil til Innovasjon Norge

Den kommende chef for Innovasjon Norge*, Anita Krohn Traaseth, har via Twitter bedt om indspil til fremtidens Innovasjon Norge:

Baseret på mine erfaringer med startups, international forretningsudvikling og ikke mindst europæisk forretning i Indien, så kunne jeg ikke modstå at komme med mine indpsil til Innovasjon Norge.

Da min erfaring primært ligger i internationalisering, så vil jeg fokusere på dette.

Innovasjon Norge gør utrolig meget godt for Norge – især på internasjonaliserings siden. Jeg har flere gange været i kontakt med kontoret i Indien. Og de gør et rigtig godt stykke arbejde!

Mine tre indspil til Innovasjon Norge og Anita Krohn Traaseth:

 

1. Gå efter markedsmuligheder – pull fremfor push

Fremfor ukritisk at promovere norske selskaber i tilfældige lande, og forsøge at “fremtvinge” markedsmuligheder, så vil jeg anbefale at man ser på markedsmulighederne i de enkelte lande og derefter finder norske som kan møde disse muligheder. Altså mere “pull” fremfor “push”.

I Indien har man eksempelvis fokus på traditionelt stærke, norske industrier, men man kunne jo se på hvad som sker hos mindre norske niche-selskaber indenfor eksempelvis IKT og få dem til Indien.

 

2. Fra handelsdelegationer til forretning

Klassiske eksportfremstød med fine besøg og gallamiddage ses hos de fleste landes eksportråd. Men det er min erfaring at disse handelsdelegativer ikke giver den store forretningsmæssige værdi for små selskaber. For små selskaber er vigtigere at lære markedet og kulturen at kende, at møde potentielle samarbejdspartnere og ikke mindst få testet ens markedsrelevans op imod potentielle kunder. Hvis man er et mindre selskab er det sjældent relevant at møde ministre og højtstående embedsfolk. Tiden er bedre brugt i mødet med samarbejdspartnere og kunder. Så fokuser på

 

3 . Dyrk det digitale

Generelt vil jeg anbefale at man begynder at se på det digitale, og altså især ser på IKT-selskaber. Norge har rigtig mange selskaber med stærke teknologiske og digitale kompetencer, men fokus kommer hurtigt på energi-sektoren, olie og gas og lignende.

Igen med Indien som eksempel, kan norske selskaber indenfor digitalisering gøre en god forretning.

Hvis man er interesseret i andres indspil til Innovasjon Norge, så kan jeg anbefale Håkon Haugli.

Her er Anita Krohn Traaseths svar på de mange indspil.

*Innovasjon Norge arbejder med at udvikle Norge. Fokus er blandt andet på regionsudvikling og udvikling af norsk erhvervsliv. Desuden promoverer de norsk erhvervsliv samt Norge som turistdestination. Det er altså en kombination af hvad der svarer til Væksthusene, Visit Denmark og Eksportrådet mm.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *