Indisk nethandel – krigen mellem det globale og lokale giver muligheder for danske selskaber

Af Jacob Risgaard Knudsen 0

Flipkart, den ledende indiske netbutik, offentliggjorde for kort siden at de havde fået en investering på cirka 1 milliard USD fra en række investeringsfonde. Denne nye investering kommer efter en senest investeringsrunde på 210 millioner USD i maj i år. En del af de penge blev velsagtens brugt til opkøbet af Myntra – Indiens ledende online tøjbutik. Du kan på Crunchbase se en samlet investeringsoversigt for Flipkart. Med den seneste investeringsrunde blev Flipkart værdisat til cirka 5 milliarder USD. Denne investeringsrunde kom som en overraskelse for mange iagttagere, men røgen nåede ikke at lægge sig før Flipkarts vel nok største konkurrent på det indiske marked for nethandel, Amazon, offentliggjorde at de vil investere 2 milliarder USD i deres indiske forretning. Amazon anser Indien for at være et af de hurtigst voksende markeder for nethandel. I den forbindelse anslår analyseselskabet Forrester at den samlede online indiske detailhandel i 2021 vil nå 76 millarder USD – fra 1,6 millard USD i 2013. Til sammenligning er den danske nethandel cirka 13 milliarder USD. Disse tal kommer selvfølgelig ud løbende, og jeg har tidligere skrevet lidt om indisk nethandel her. Men nu tydeliggøres krigen mellem den lokale Flipkart og den globale Amazon. Og samtidigt bliver mulighederne måske større for danske selskaber.

Krigens enkelte kampe kommer til at foregå på en række forskellige fronter heriblandt logistik, mobil tilstedeværelse, kundeoplevelse og betalingsformer.

Indien er et stort land og en stor del af væksten må komme udenfor de største byer. At få den mest udspredte distribution, og dermed levere i de fleste dele af Indien kan blive den måske vigtigste slagmark for Amazon og Flipkart. Pt. ser Flipkart ud til at være et skridt foran – primært grundet at de har været i gang i Indien i længst tid. Men Amazon har erfaring med udbygning af distributionsnetværk og har stærke processer bygget op omkring logistik. De er dog pt bagud. Amazon har eksempelvis færre varelagre og distributionscentre.

Som blandt andet McKinsey & Co og Boston Consulting Group kommer frem til, så er det netop vigtigheden af at se på tværs og bort fra de store byer, som kan give success i Indien. Den af Amazon eller Flipkart som former de bedste partnerskaber og indser vigtigheden at af skabe værdi langs hele værdikæden vil formentligt vinde.

Eftersom mange indere foretrækker at bruge mobilen fremfor desktop til at surfe på nettet, så bliver det spændende at se hvilken netbutik som laver den bedste mobile kundeoplevelse. Dette er dog ikke bare en indisk trend, men en global trend. Det forudsiges at mobil nethandel vil stige markant og indenfor kort tid overhale nethandel via desktop. Dette kræver dog at hele brugeroplevelsen på mobiltelefonen forbedres. Det skal blive nemmere at undersøge produkter, vælge produkter og ikke mindst købe produkter via mobilen.

Den generelle kundeoplevelse er ekstrem vigtig, og her har i hvert fald Flipkart langt at gå. Men det bør vigtigt for alle spillere at fokusere på dette. Her har især de rene indiske spillere en del at gå mht. gennemtænkning af kunderejser, branding, marketing, CRM mv. En stor del af kundeoplevelsen er jo betaling, og her er Indien ganske unikt da det nærmest er et must for netbutikker at tilbyde kontant betaling ved levering (cash-on-delivery). Det er nærmest umuligt at drive noget som helst nethandel i Indien uden en eller anden form for kontantbetaling. Årsagerne hertil kan er mange, men eksempelvis mangel på tillid til nethandel og mange sorte penge spiller ind. Samtidig forventer den indiske forbruger nu kontantbetaling, og fravælger bevidst selskaber som ikke tilbyder dette.

En af Amazons styrker er blandt andet deres internationale netværk. Eksempelvis så lanceres spillekonsolen XBOX One eksklusivt af Amazon.in i Indien. På den anden side, så er Flipkart deres stærke lokale netværk. Eksempelvis partnerskabet med det indiske postvæsen.

En af de største udfordringer for både Flipkart og Amazon er dog Indiens love og regler for udenlandske investeringer i detailhandel. På trods af Flipkart er stiftet af to indere, så falder det pga. en kompliceret struktur og efter en række investeringer fra udlandet under reglerne for FDI – men de har indtil nu klaret frisag.
Pga. reglerne for udenlandske investeringer, så tilbyder Amazon kun en markedsplads model. Og sælger altså ikke selv direkte til den enkelte forbruger. Selvom man kan få et andet indtryk når man besøger amazon.in.

Som kort nævnt ovenfor, så giver denne krig mellem lokale og globale spillere også muligheder for danske selskaber. Der vil nødvendig komme flere penge rundt i systemet, og selskaber med interessante løsninger indenfor hele værdikæden kan blive interessante for spillere indenfor nethandel. Det kan være big data og analytics, marketing, logistikløsninger og meget mere.

Hvis man ser bort fra den brede nethandel, som både Flipkart og Amazon står for, så vil den stigende  nethandel også give muligheder for nichespillere. Desuden vil det stigende antal internetbrugere give muligheder for andre netbaserede forrretningsmodeller.

Jeg har tidligere skrevet lidt mere om muligheder for online selskaber i Indien.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info