5 bøger til sommeren: Konsulent, Indien, og digital transformation

Af Jacob Risgaard Knudsen 0
Sommerferien nærmer sig for mit vedkommende – lidt senere end for mange andre. Jeg har udvalgt fem interessante fagbøger, som jeg vil forsøge at få arbejdet mig igennem i løbet af ferien, og formentlig også efteråret.
I mit arbejde som konsulent er strukturering og præsentation af data information utrolig vigtigt, og man kan altid forbedre sig på dette punkt. Derfor skal jeg i gennem 2 bøger i den nærmeste fremtid. Først Show Me the Numbers: Designing Tables and Graphs to Enlighten af Stephen Few og derefter

“Show me the numbers” skal give god inspiration til visualisering af tal, og bruger i høj grad visuelle rapporteringsverktøjer som Tableau. Jeg er ikke den store fan af Tableau, men jeg tænker principperne bag visualiseringen kan bruges uanset. Tableau kræver en høj grad af kræfter fra organisationen, og er ikke altid ligetil at få implementeret. Men det er en anden sag, og et andet blogindlæg.
Strategisk tænkning er selvføgelig oplagt at se på som konsulent, og jeg ved allerede nu jeg har sat masser af modellerne før. Men forhåbentlig kan det give lidt nye indspil til brugen af modellerne, samt ikke mindst introducere nogle nye.
Som du som læser måske har bemærket, så har jeg stor interesse for indiske forhold og ikke mindst forretning i Indien i særdeleshed og forrretning i vækstlande i almindelighed. Derfor skal jeg i gang med to bøger, som jeg har haft liggende et stykke tid.
Guide to Emerging Markets: The business outlook, opportunities and obstacles af Aidan Manktelow fra The Economist er en introduktion til forskellige vækstøkonomier, og mit håb er at jeg kan blive lidt bedre orienteret om andre vækstøkonomier end Indien.
I tillæg har McKinsey & Company samlet en række interessante essays fra prominente personer i Reimagining India: Unlocking the Potential of Asia’s Next Superpower. Jeg tvivler på, der er så meget nyt i bogen, men det er interessant at se hvilke perspektiver de forskellige forfattere påtager sig. Ikke mindst og se McKinsey’s syn på Indien.
Jeg synes generelt der mangler gode forretningsbøger med fokus på Indien, såvel på engelsk som dansk. Thomas Sehested har skrevet en god dansk introduktion til det indiske samfund. Dertil har Tarun Khanna og Krishna Palepu skrevet en interessant bog om strategi i vækstlande. Men der mangler såvel noget om forretning i Indien specifikt og gerne på dansk.
Til sidst så har nogle af mine kollegaer og MIT udgivet Digital Transformation Review no 6 med et fokus på digitale kundeoplevelser. Jeg ser frem til at læse om deres seneste forskning – og ikke mindst få lidt inspiration til mit daglige arbejde indenfor netop dette område.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info