Norwegian i medgang og modgang

Af Jacob Risgaard Knudsen 0

Efter at have oplevet en lang række år med opbakning i befolkning og medier som udfordrer til klassens stærke dreng SAS, er dagligdagen for Bjørn Kjos og Norwegian ved at blive normaliseret og der sættes nu oftere spørgsmålstegn ved deres handlinger. Et godt eksempel er selvfølgelig de netop afsluttede forhandlinger med kabineansatte. Sidste år var det især problemerne med de nye Boeing-fly som skabte dårlig presseomtale for Norwegian.
En stor forandring i hvert fald i norsk presse, som tidligere var stærkt positive omkring Norwegian.

Det kan konkluderes at Norwegian ikke har håndteret deres kommunikation særlig godt under lønforhandlingerne. En SMS til medarbejderne er måske ikke det smarteste værktøj (SMS-truslen blev ikke realiseret), og samtidigt kan kommunikation udadtil måske have været mere fokuseret, så man potentielt havde fået den folkelige opinion med sig. Men i stedet har man mødt modstand – i hvert fald i Norge. Det ser dog ikke ud til at betyde noget for billetsalget

Det er indtrykket i Norge at Norwegian i det mindste skal kæmpe mere for positiv omtale – i modsætning til tidligere. Desuden er der flere indikationer på at kundetilfredsheden mindskes – se eksempelvis konklusionerne fra den seneste udgave af den årlige norske kundebarometer-undersøgelse. Her går Norwegian noget tilbage.

Det skal dog nok blive bedre for Norwegian igen. De tilbyder stadig et stærkt alternativ til SAS uden oplagte konkurrenter. Men mere og mere tyder på at Norwegian og Bjørn Kjos må vende sig til tanken om at de ikke længere er en udfordrer, men en etableret spiller på markedet. En position hvortil der stilles andre krav og forventninger og der er ikke som med udfordrere, hvor man ofte starter i plus alene pga. udfordrer-rollen.

I forhold til forhandlingerne om ny overenskomst, så lader det til Norwegian og ikke de ansatte står med stærkeste kort til sidst. De ansatte er formelt stadig ansat gennem datterselskaber, og må altså leve den usikkerhed, som det giver.

Forhandlinger og strejke-truslen fik dog minimum en direkte konsekvens – 140 afgange aflyses. Slutspurten var også temmelig utraditionel, og de sidste forhandlinger blev løst gennem SMS’er og emails.

Umiddelbart lader det ikke til at den nye overenskomst vil være mere end et bump på vejen for Norwegians fokus på omkostningsoptimering. Der vil sikkert komme flere udenlandske baser og ikke-skandinaviske medarbejdere.

I det større billede, så er disse forhandlinger endnu en i rækken af diskussioner omkring den norske model og arbejdsliv – samt ikke mindst Norges fremtid. Der går mange diskussioner om produktivitet, arbejdsforhold og lønniveau i Norge. Se eksempelvis denne dokumentar “Kampen om tiden” fra NRK om 6-timers arbejdsdage.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info