Uddannelse og E-læring i Indien

Ved eksport til Indien, snakkes der typisk om traditionelle industrier. Jeg har tidligere skrevet lidt om mulighederne for digitale virksomheder. Men der findes mange andre muligheder for danske virksomheder og dansk eksport. Et af disse områder er uddannelse. Markedet for uddannelse i Indien er anslået til at ligge på omkring 100 milliarder USD og væksten ligger på omkring 8-10% om året. Dette skyldes bl.a. den stigende velstand hos den indiske middelklasse. Middelklassen ønsker at bruge dele af denne velstand på uddannelse af deres børn. Læs bl.a. mere om dette i denne bog.
Mulighederne her er store, så længe man har en uddannelses-relateret ydelse. Her kan der være fokus på børnehaver og vuggestuer til universiteter. Det kan være materiale, viden, læringskoncepter med mere.
Et af områderne der vækster stærkt er e-læring. Markedet for e-læring forventes at vokse med 20% de næste år, og når formentligt 60 milliarder USD i løbet af de næste par år.  Danske virksomheder indenfor e-læring kan bestemt gå efter disse markeder. Idag er markedet for e-læring stærkt fragmenteret med mange spillere. Det spænder fra individuelle spiller til store etablerede virksomheder. Flere og flere indere kommer på internettet og/eller får smartphones. Dette giver en meget større bruger-gruppe og giver nogle helt unikke muligheder. Så infrastrukturen for e-læring er ved at komme på plads. Og efterspørgslen stiger også.

Det kan også være uddannelse tilrettet virksomheder. Indiske virksomheder har et stort fokus på træning. Det indiske samfund har oplevet stor vækst og uddannelsesinstitutionerne har ikke kunnet følge med. Der er et stort gab mellem virksomhedernes krav og medarbejderes evner. Med andre ord, ligger der en stor udfordring – og mulighed – i at opkvalificere indiske medarbejdere. Min personlige erfaring på dette område går især på ledelsesudvikling for et par år tilbage. Jeg arbejdede med indiske top- og mellemledere og forsøgte at opkvalificere dem til deres roller. Mange af disse ledere var steget så hurtigt i graderne at deres kompetencer ikke var fulgt med. Her har danske bestemt en mulighed.

Alt er jo ikke rosenrødt – og der er mange udfordringer forbundet med det indiske marked. Nogle af disse kan ses på dette blogindlæg. Konkret i forbindelse med e-læring, så er nogle udfordringer tæt forbundet til institutionelle faktorer – eks. lovgivning og kultur. Lovgivningen omkring udenlandske uddannelsesinstitutioner er hård og det er ikke tilladt for alle at starte en institution i Indien. Det vil i de fleste tilfælde være nemmest med en lokal partner. Kulturen er åbenlyst forskellig fra Danmark – og eksempelvis skal der helt sikkert undervises og formidles forskelligt i Indien sammenlignet med Danmark. Sproget spiller selvfølgelig også en rolle. Alt efter ydelsens karakter, så kan det spille ind at oversætte til lokale sprog. På trods af at mange indere taler engelsk. Det afhænger helt af målgruppen.

Hvad tænker du omkring uddannelses-eksport til Indien?

One response to “Uddannelse og E-læring i Indien

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *