Uddannelse og E-læring i Indien

Af Jacob Risgaard Knudsen 1

Ved eksport til Indien, snakkes der typisk om traditionelle industrier. Jeg har tidligere skrevet lidt om mulighederne for digitale virksomheder. Men der findes mange andre muligheder for danske virksomheder og dansk eksport. Et af disse områder er uddannelse. Markedet for uddannelse i Indien er anslået til at ligge på omkring 100 milliarder USD og væksten ligger på omkring 8-10% om året. Dette skyldes bl.a. den stigende velstand hos den indiske middelklasse. Middelklassen ønsker at bruge dele af denne velstand på uddannelse af deres børn. Læs bl.a. mere om dette i denne bog.
Mulighederne her er store, så længe man har en uddannelses-relateret ydelse. Her kan der være fokus på børnehaver og vuggestuer til universiteter. Det kan være materiale, viden, læringskoncepter med mere.
Et af områderne der vækster stærkt er e-læring. Markedet for e-læring forventes at vokse med 20% de næste år, og når formentligt 60 milliarder USD i løbet af de næste par år.  Danske virksomheder indenfor e-læring kan bestemt gå efter disse markeder. Idag er markedet for e-læring stærkt fragmenteret med mange spillere. Det spænder fra individuelle spiller til store etablerede virksomheder. Flere og flere indere kommer på internettet og/eller får smartphones. Dette giver en meget større bruger-gruppe og giver nogle helt unikke muligheder. Så infrastrukturen for e-læring er ved at komme på plads. Og efterspørgslen stiger også.

Det kan også være uddannelse tilrettet virksomheder. Indiske virksomheder har et stort fokus på træning. Det indiske samfund har oplevet stor vækst og uddannelsesinstitutionerne har ikke kunnet følge med. Der er et stort gab mellem virksomhedernes krav og medarbejderes evner. Med andre ord, ligger der en stor udfordring – og mulighed – i at opkvalificere indiske medarbejdere. Min personlige erfaring på dette område går især på ledelsesudvikling for et par år tilbage. Jeg arbejdede med indiske top- og mellemledere og forsøgte at opkvalificere dem til deres roller. Mange af disse ledere var steget så hurtigt i graderne at deres kompetencer ikke var fulgt med. Her har danske bestemt en mulighed.

Alt er jo ikke rosenrødt – og der er mange udfordringer forbundet med det indiske marked. Nogle af disse kan ses på dette blogindlæg. Konkret i forbindelse med e-læring, så er nogle udfordringer tæt forbundet til institutionelle faktorer – eks. lovgivning og kultur. Lovgivningen omkring udenlandske uddannelsesinstitutioner er hård og det er ikke tilladt for alle at starte en institution i Indien. Det vil i de fleste tilfælde være nemmest med en lokal partner. Kulturen er åbenlyst forskellig fra Danmark – og eksempelvis skal der helt sikkert undervises og formidles forskelligt i Indien sammenlignet med Danmark. Sproget spiller selvfølgelig også en rolle. Alt efter ydelsens karakter, så kan det spille ind at oversætte til lokale sprog. På trods af at mange indere taler engelsk. Det afhænger helt af målgruppen.

Hvad tænker du omkring uddannelses-eksport til Indien?

1 kommentar RSS

  1. Af » Erfaringer med indiske mellemledere - Fod under eget bord – i Indien

    -

    […] mange såvel udenlandske som indiske virksomheder har store udfordringer med indiske mellemledere. Som tidligere nævnt, har jeg for nogle år tilbage arbejdet med at opkvalificere disse […]

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info