Digitale muligheder i Indien

Af Jacob Risgaard Knudsen 1

Blandt europæiske teknologivirksomheder har Indien typisk været i centrum pga. outsourcing. Indien har for mange danske virksomheder været interessant pga. outsourcing, men Indien er nu også interessant som marked for mange danske teknologivirksomheder – dette gælder for både B2B og B2C.

I forhold til de indiske forbrugere, så sker der en udvikling mod digital modenhed. Der er flere end 60 millioner indere på Facebook. En stigning på 15 millioner brugere under 1 år. Desuden anslås der at være mere end 19 millioner indere på LinkedIn og 16 millioner indere på Twitter. Relativt set er tallene måske ikke imponerende når befolkningen er på mere end 1,2 milliarder, men der er tale om massiv vækst – og et allerede eksisterende marked. Disse digitale indere er desuden også den for virksomheder interessante, som i 2020 anslået vil have en købekraft på mere end 4 billioner USD. Og her vil det digitale også spille en stor rolle.

Dette har virksomheder også erfaret og markedet for online marketing vil formentligt ramme 360 millioner USD i år. Dette vil også kun stige, som flere og flere indere indtager de digitale medier. Eksempelvis anslås online handlen i Indien at ramme mellem 125 og 260 milliarder USD i 2025.
Som oftest er det gavmildt at at kaste rundt med tal i denne stil, så det hele afhænger selvfølgelig af virksomhedens ydelser, forretningsmodel mv. Men her for bare at siger at der er en digital udvikling i gang i Indien.

Udover dette er der mange muligheder  i B2B også. Mange indiske virksomheder er i gang med at se på digitalisering. Det kan udover marketing, for eksempel omkring regnskab, logistik, resourceplanlægning mm. Der er store muligheder for her at levere ydelser, der kan hjælpe indiske virksomheder med at forbedre effektiviteten og indtjeningen.

Der er for eksempelvis europæiske virksomheder indenfor digital marketing, salg af ERP-software, forskellige CRM-systemer, logistik-løsninger, e-commerce mv.

Der er selvfølgelig også udfordringer – eksempelvis relateret til kulturforskelle, industri-specifikke udfordringer samt manglende ressourcer. Jeg vil på et senere tidspunkt præsentere disse.

Jeg skal facilitere en workshop om netop dette i København på torsdag sammen med Owlai.

1 kommentar RSS

  1. Af » Uddannelse og E-læring i Indien - Fod under eget bord – i Indien

    -

    […] Digitale muligheder i Indien […]

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info