Digitale muligheder i Indien

Blandt europæiske teknologivirksomheder har Indien typisk været i centrum pga. outsourcing. Indien har for mange danske virksomheder været interessant pga. outsourcing, men Indien er nu også interessant som marked for mange danske teknologivirksomheder – dette gælder for både B2B og B2C.

I forhold til de indiske forbrugere, så sker der en udvikling mod digital modenhed. Der er flere end 60 millioner indere på Facebook. En stigning på 15 millioner brugere under 1 år. Desuden anslås der at være mere end 19 millioner indere på LinkedIn og 16 millioner indere på Twitter. Relativt set er tallene måske ikke imponerende når befolkningen er på mere end 1,2 milliarder, men der er tale om massiv vækst – og et allerede eksisterende marked. Disse digitale indere er desuden også den for virksomheder interessante, som i 2020 anslået vil have en købekraft på mere end 4 billioner USD. Og her vil det digitale også spille en stor rolle.

Dette har virksomheder også erfaret og markedet for online marketing vil formentligt ramme 360 millioner USD i år. Dette vil også kun stige, som flere og flere indere indtager de digitale medier. Eksempelvis anslås online handlen i Indien at ramme mellem 125 og 260 milliarder USD i 2025.
Som oftest er det gavmildt at at kaste rundt med tal i denne stil, så det hele afhænger selvfølgelig af virksomhedens ydelser, forretningsmodel mv. Men her for bare at siger at der er en digital udvikling i gang i Indien.

Udover dette er der mange muligheder  i B2B også. Mange indiske virksomheder er i gang med at se på digitalisering. Det kan udover marketing, for eksempel omkring regnskab, logistik, resourceplanlægning mm. Der er store muligheder for her at levere ydelser, der kan hjælpe indiske virksomheder med at forbedre effektiviteten og indtjeningen.

Der er for eksempelvis europæiske virksomheder indenfor digital marketing, salg af ERP-software, forskellige CRM-systemer, logistik-løsninger, e-commerce mv.

Der er selvfølgelig også udfordringer – eksempelvis relateret til kulturforskelle, industri-specifikke udfordringer samt manglende ressourcer. Jeg vil på et senere tidspunkt præsentere disse.

Jeg skal facilitere en workshop om netop dette i København på torsdag sammen med Owlai.

One response to “Digitale muligheder i Indien

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *