Udenlandske virksomheder og de stærke sider hos indiske teknologivirksomheder

Af Jacob Risgaard Knudsen 0

Jeg møder i Indien ofte iværksættere, investorer samt andre indenfor den digitale industri. Mange af disse har helt særlige syn på indiske muligheder – samt indiske virksomheder.
Interessant nok – er det min opfattelse – at flere og flere indiske teknologivirksomheder ser Indien som et marked fra starten, og ikke USA. Dette er formentligt et tegn på hvordan det indiske marked bliver mere og mere attraktivt – også indenfor digitale produkter og services. Mange af disse lokale indiske virksomheder har også stor success – og efter mine samtaler med lokale, indiske eksperter, så er det blandt andet på grund af et helt særligt sæt af ressourcer. Ressourcer som udenlandske konkurrenter ofte mangler når de går ind på det indiske marked.

Flere jeg har talt med ser de successfulde indiske teknologivirksomheder være stærke indenfor viden om kunder, salg samt lokale forhold og samtidigt er de stærke på selve driften. Ikke mindst har de en stærk og god forretningsmodel med stabile indtjeningskilder.

De successfulde indiske teknologivirksomheder er eksempelvis stærke indenfor kundefokus samt segmentering af kundegrupperne. Desuden er de gode til at bygge relationer og i flere tilfælde lave stærke partnerskabsaftaler. Dette kan dog eksempelvis godt give udfordringer for udenlandske virksomheder. For dem er det ofte markant sværere at holde et stærkt kundefokus samt ikke mindst bygge stærke relationer.

Indiske virksomheder vil naturligvis overfor udenlandske virksomheder have en fordel i deres stærkere lokalviden. Selvfølgelig har ikke alle indiske virksomheder en stærk lokalviden – det afhænger også af den enkelte virksomhed, men generelt er lokalviden større end den udenlandske virksomhed. Den udenlandske virksomhed kan dog kompensere for dette gennem større forretningsforståelse mv. Ofte ser man blandt udenlandske teknologivirksomheder en lokal tilpasning til Indien i deres ydelser. En tilpasning der dog ofte er både forkert og utilstrækkelig. Det er her den lokale viden spiller ind. Det indiske marked er helt unikt – og bliver kun endnu sværere at knække uden lokalviden.

Ofte skal forretningsmodellen også tilpasses – og her spiller en indisk lokalviden også – især hvad angår indtægtstrømme. Man skal måske som udenlandsk virksomhed nytænke hvordan man tager betaling for sine ydelser – er det en freemium-model, abonnement, reklamer, cross-selling mv. Man skal se på hvilken værdi man skaber og hvordan der kan tages betaling for denne.

Selve driften betyder selvfølgelig også en del – og eksempelvis det er driften, der skiller de mange indiske onlinebutikker fra hinanden. Nogle som Flipkart har en stærk distribution og logistik, hvor andre halter markant efter. En god IT-platform som hos JustDial betyder også en en hel i differentieringen med konkurrenterne.

Der er i hvert fald nok at tænke over ved forretning i Indien for teknologi-virksomheder, men mulighederne er derimod også store.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info