Kan man udvikle sin forretning med indiske iværksættere?

Af Jacob Risgaard Knudsen 1

Indien er – groft sagt – typisk på dagsordenen hos vestlige virksomheder af to årsager: marked eller produktion. Det indiske marked hvor vestlige virksomheder vil sælge deres ydelser og produkter. Produktion kan være fysiske produkter, men ofte også outsourcing af IT, forretningsprocesser mv.
Men Indien har meget mere at tilbyde. Flere og flere virksomheder bruger nu Indien i forbindelse med forskning og udvikling. Et nye eksempel er SAP, som nu sammen med National Entrepreneurship Network, vil tilbyde indiske iværksættere mentorrådgivning og investeringer.
Udover at SAP får god omtale (eksempelvis i form af dette beskedne indlæg), så får SAP også adgang til en stor talentmasse, mulighed for at drive udvikling deres vej samt selvfølgelig mange andre fordele. Det er i hvert fald rigtig interessant måde for vestlige virksomheder at “tappe” ind i den indiske innovation. Desuden kan det også være en god mulighed for at sprede dele af deres ydelser. Det kan nærmest sammenlignes med Microsofts Accelerator for Azure i Bangalore (findes også i andre lande).  Microsoft er dog gået et skridt videre. De investerer dog ikke i deres virksomheder til gengæld så giver de kontorpladser, infrastruktur og meget mere til “deres” startups.

Som jer ser det, er noget af det mest interessante, hvordan virksomheder som SAP og Microsoft kan lære af deres erfaringer med indiske iværksættere og bruge til deres egen forretning. Eksempelvis med netop fokus på innovation.
SAP skal dog også være opmærksom på et yderst konkurrence-præget marked. Der er en del investorer og mentor-organisationer på banen i Indien. Der er åbentligt mangel på penge (som de fleste andre steder), men til gengæld mangler de bedste virksomheder ikke muligheder – og spørgsmålet jo så om SAP er villig til at satse her.
Fra iværksætterens synspunkt kan det jo også diskuteres hvor stærk SAP vil være som iværksætter og mentor ift. de mange andre om buddet. Det skal jo også hænge sammen med ens mål og ambitioner.

Desuden kan dette jo være en interessant metode til at få nye forretningsområder ind under huden hos etablerede virksomheder. At støtte iværksættere kan give ny indsigt hos SAP – og  SAP-medarbejdernes direkte kontakt som mentorer kan selvfølgelig også give en masse værdi.
Jeg er i hvert fald spændt på at se hvad resultaterne bliver af initiativer som dette.

Men spørgsmålet er nu uanset dybest set om det hele ikke er et marketing-stunt? Og om formålet primært er PR – og ikke forskning eller udvikling?

Du kan læse mere om SAPs initiativ i denne artikel fra Economic Times.

1 kommentar RSS

  1. Af Ursula Overgaard

    -

    INDIEN – Her findes nogle lavt hængende frugter, som vi kan plukke.

    Ja – og vi skal udvikle vore forretninger fx med Indien, for at Mor Danmark kan overleve som velfærdssamfund.

    Det indiske marked er i kraftig vækst inden for stort set alle de områder.: Grøn teknolog, infrastruktur, udstyr til lufthavne, spildevandsrensning og landbrug. Disse er nogle områder, hvor dansk eksport kunne øges.

    Indien investerer mange ressourcer i at udvikle vidensmedarbejdere til forskning, udvikling og dermed i vidensproduktion.

    Danmark kan ikke undvære Indien, hvis vi skal være en førende vidensnation. Fx uddanner Danmark ca. 2.000 ingeniører om året, mens Indien uddanner mere end 350.000 om året.

    FLSmidth har siden 2004 udvidet sin danske stab af ingeniører fra 1100 til 1600. Til sammenligning har firmaet i samme periode udvidet den indiske ingeniørstab fra 600 til 3600.

    Danske virksomheders eksport har traditionelt satset på nære markeder, men Danmark må i langt højere grad se i retning af BRIK-landene – især et land som Indien – for at skabe store nye eksportmarkeder, ny vækst, nye arbejdspladser og fremtidig velfærd for Danmark.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info