Indiske muligheder – elevatorer, Lagkagehuset og detailhandel

Jeg starter med dette indlæg en ny serie indlæg med fokus på muligheder i Indien. Tanken er at dette kan virke inspirerende for danske virksomheder og samtidigt give et andet indblik i det moderne Indien.
Jeg bliver ofte gennem mit netværk mv. gjort opmærksom på muligheder – og dem synes jeg kunne være interessante at dele med jer læsere.

Markedet for elevatorer er stærkt stigende i Indien. Hvilket bl.a. kommer af at der idag er 0,16 elevatorer pr 1000 indbyggere, hvor der for eksempelvis er 4,6 elevatorer i Storbritannien pr 1000 indbyggere. Kombineret med det store byggeboom samt generel velstandsstigning, så stiger efterspørgslen på elevatorer. Eksempelvis får mange mindre huse på 2-5 etager også installeret elevator. Markedet stiger med mere end 12% om året. Efterspørgslen går især efter mindre elevatorer – og ikke elevatorer til skyskrabere. Et hurtigt råd ville være at kigge på mange af de nybyggerier der foregår i de større indiske byer – samt ikke mindst alle byerne i tier 2 og tier 3.

På trods af Lagkagehuset takkede nej til indisk velhaver, som ville lancere dem som franchise på det indiske marked, så giver det et godt indblik i udviklingen i Indien. Der bliver flere og flere købestærke indere, som efterspørger forbrugskoncepter i stil med Lagkagehuset. Blandt andet er Starbucks nu også på plads i Indien. Dybest set udvikler den indiske middelklasse en kultur for at besøge cafeer og restauranter på en helt anden måde end tidligere. På de 7 år jeg har haft tilknytning til Indien, er der i hvert fald sket et rigtig stort skift mod længere og hyppigere cafe-besøg. Samtidigt er der mange kæder og cafeer med rigtig lav kvalitet, så derfor er der bestemt muligheder for et luksuskoncept, der kan tilbyde noget nyt og anderledes.
Et råd ville dog være at tilpasse produkterne lokalt. Dette har så godt som alle gjort – bl.a. Costa Coffee, Coffee Bean & Tea Leaf, Starbucks, Dunkin Donuts mv. Eksempelvis ved at introducere indiske snacks på menuen samt fjerne æg i mange opskrifter og skrue op for sukkeret.

Som tidligere skrevet, så er den indiske regering ved at lukke op for investeringer i detailhandel og det forventes at eksempelvis store spillere som Walmart, Carrefour, Tesco mv. er på vej. Jeg har tidligere skrevet om IKEA – og de har åbenbart nu fået de offentlige myndigheders godkendelse. Dette er dog kun interessant for de store spillere, men også spillere i niveauerne under Walmart, IKEA mv. kan nu se sig om efter detail muligheder i Indien. Bestseller er eksempelvis godt i gang herude, og BoConcept har også nogle butikker. Med den rette investering og fokus er her bestemt muligheder for salg direkte til indiske forbrugere.
Som en god kammerat af mig (og medejer af Bombay Innovation Group) sagde, så er der også store muligheder for leverandører til detailhandlen. Eksempelvis kompetencer indenfor supply chain, lagerstyring, infrastruktur mv. Det kan eksempelvis være softwareløsninger osv.

Til sidst vil jeg kort informere om Indian Forum – et nyt initiativ med formål at fremme samhandlen mellem Danmark og Indien ved medlemmernes udveksling af viden og erfaringer. Jeg er til orientering ikke tilknyttet dette, men har stor respekt for parterne bag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *